Overzicht
Informatie over deze opleiding
Leer in deze training hoe je met vertrouwen en helderheid moeilijke gesprekken aangaat. Ontdek effectieve communicatietechnieken en strategieën om uitdagingen om te zetten in constructieve dialogen.
Situering
Vind je het moeilijk om gesprekken aan te gaan over gevoelige thema’s? Voer je soms gesprekken die je liever zou vermijden, zoals het brengen van slecht nieuws, het geven van feedback, of het aanpakken van een conflict? Tijdens deze eendaagse training leer je hoe je moeilijke gesprekken op een respectvolle, doelgerichte en constructieve manier kan voeren en hoe je zelfs de meest gevoelige onderwerpen bespreekbaar maakt.
Doelgroep
Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die in professionele of persoonlijke context te maken krijgt met lastige gesprekken. Voor elk type gesprekspartner biedt deze opleiding waardevolle inzichten en vaardigheden.
Wat leer je in de opleiding?
• Hoe de principes van geweldloze communicatie toepassen in lastige gesprekken.
• Feedback geven volgens het kernkwadrant van Ofman.
• Hoe je moeilijke gesprekken kunt voorbereiden en doelgericht kan structureren.
• Emoties en weerstand herkennen en hoe hier effectief op inspelen.
• Je leert hoe de LSD-techniek (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) toe te passen om wederzijds begrip te bevorderen.
• Hoe beter omgaan met stressvolle en gespannen situaties.
Programma
BLOK 1: INLEIDING TOT MOEILIJKE GESPREKKEN
• Wat zijn moeilijke gesprekken?
❖ Voorbeelden en kenmerken van lastige gesprekken.
• Inzicht in gesprekspartners en hun behoeften
❖ De basis van effectieve communicatie: begrijpen en begrepen worden.
❖ Basisprincipes van geweldloze communicatie (Marshall Rosenberg).
BLOK 2: GESPREKSVOERING EN STRUCTUUR
• Gespreksstructuren voor moeilijke gesprekken
❖ Voorbereiden van een lastig gesprek: feiten versus interpretaties.
❖ Gesprekken sturen met de LSD-techniek (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen).
❖ Hoe stel je duidelijke doelen en verwachtingen?
BLOK 3: FEEDBACK GEVEN EN ONTVANGEN
• Wat zijn kernkwaliteiten en valkuilen?
• Constructieve feedback geven volgens het kernkwadrant van Ofman.
BLOK 4: OMGAAN MET EMOTIES EN WEERSTAND
• Basisprincipes voor het omgaan met emoties
❖ Herkennen van emotionele reacties en signalen.
❖ Hoe stress verminderen voor, tijdens en na moeilijke gesprekken.
• Omgaan met weerstand en emotionele reacties
❖ Het belang van actieve empathie in het gesprek.
• Omgaan met weerstand
❖ Hoe om te gaan met defensieve reacties?
Didactische aanpak
• Praktische oefeningen
• Je gaat naar huis met een concreet actieplan
Leermateriaal
• Slides
• Oefeningen
• Persoonlijk actieplan
Deze opleiding wordt gegeven door:
Trainer
Als coach/trainer maakt Ilse contact op sterktes, talenten en mogelijkheden, neemt zij een houding van gelijkwaardigheid aan en is zij oprecht nieuwsgierig naar de ander. De waarderende benadering is haar basishouding.
Inschrijven
Data
- 22 januari 2025
09:00 - 17:00
Trainer
- Ilse Gauthier
Data
- 09 oktober 2025
09:00 - 17:00
Trainer
- Ilse Gauthier